Velkommen til Gimsøy fremtidige flyplass. _P.t. naturreservat!_

Vist 116 ganger. Følges av 5 personer.

Kommentarer

Smålom som hekker i reservatet.

Det burde ikke vært lov, alle kommuner har et ansvar for å ta vare på mangfoldet i naturen og våtmarksområder er svært viktige for mange arter.

Liker meg der, de kunne nå laget den flyplassen nærmere Ballstad og spart fuglene!

Kjenner jeg får vondt langt inni meg. Nydelig område enn så lenge.

Takker så mye for kommentarer..:-)

Helt enig med deg Anne!

Bengt, forhåpentligvis blir fuglene spart!

Ja, enn så lenge, Kjetil, råder kun naturens egne lyder her!

Vakre bilder med fin gråværsstemning. Likte særlig det andre og det siste.

Takk for kommentar, Astrid..:-)
Ja, gråværet skyldest havtåka som plutselig kom seilende inn denne ettermiddagen, da faller også temperaturen ca. 10 gr nesten umiddelbart. Så da går man fra full sommertemperatur til skikkelig hutre temp på noen få minutter, det er en merkelig opplevelse.
Jeg liker også bilde nr. 2 veldig godt.

Kjnner fenomenet havtåke fra noen år i Vardø og Honningsvåg! :)

Har det ikke vært skikkelig utredet dette med flyplass kontra fuglereservat..?

Oi, satt stille på sidelinjen, men nå har dere plumpet rett ut i Lofotens for tiden ekstremt største interne debatt! Prøvde å lage en forsøksvis nøytral oppsummering av den saken i fjor i en annen sone:

For ikke-Lofotinger: hvis dere går inn på Lofotposten og Lofotliv vil dere finne ca. tre millioner innlegg for og i mot, delvis avhengig av om man bor i Svolvær eller på Leknes…)

Forslaget til Nasjonal transportplan 2014-2023 (fremmet av statens transportetater Statens Vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor) går inn for stamflyplass i Lofoten på Gimsøya. Dette fordi det ser ut som kortbaneflyene ikke vil finnes på markedet i fremtiden, kortbaneflyplassen i Svolvær ikke lar seg utvide noe særlig (sjø foran og bak), og kortbaneflyplassen på Leknes ikke lar seg utvide operativt til stamflyplass (fjell i innflyvning).

Det er svært få områder som er flate nok, store nok, og langt nok vekk fra fjell i Lofoten. Avinor diskuterer bare Gimsøy (anbefalt), Hadselsand (for langt vekk vestfra) og utvidelse av Leknes (ikke operativt mulig med stamflyplass). Stamflyplass (2km rullebane) vil henge sammen med stort potensiale for charterturisme fra Europa, vil bety større kapasitet, men kan også bety færre avganger pr. dag pga. større fly.

Hovedproblemet med Gimsøy er at det er et naturresevat på myrene mot vest her. I tillegg er det et ringformet tunanlegg fra eldre jernalder underveis. Vernede områder må altså avvernes. Noe sånt HAR faktisk skjedd før, men vil sitte VELDIG langt inne. I praksis må nasjonale politikere til sist avveie ut fra samfunnshensyn, hvis det viser seg at Avinor (og flyprodusentene) har rett – at det ikke finnes alternativer i fremtiden. Da tror jeg personlig deler av Gimsøymyrene ryker. Tunanlegget vil jeg for min del tro det er mulig å unngå med å anlegge rullebanen noe til siden.

Håper at dette var forsøksvis så saklig oppsummert for ikke-Lofotinger i denne sonen at jeg ikke nå utløser 300.000 nye innlegg fra Lofotinger…

Til Anne: fugler og natur må utredes nærmere hvis dette prosjektet går videre. Foreløpig måler Avinor vind og sikt her ute.

God info dette!

Men hva med å utvide Evenes eller Leknes og sett opp flybusser..?
Bare en idé….naturvernhensyn bør veie tyngst.

Nei, Anne, ikke egentlig. Avinor utreder visst for tiden, målingene skal holde på i ca. 18 mnd til, det er ekstremt mye vind på Gimsøy og mye tåke. Mange trodde en ny flyplass skulle komme i den nye transportplanen som ble lagt ut for ikke lenge siden, NTP 2014 – 2023 litt usikker her, med der er ikke flyplass i Lofoten nevnt med ett ord, heldigvis sier jeg da.

Det sies at om 15 – 20 år går det ikke an å kjøpe fly i den størrelsesorden som brukes til småflyplassene (type Widerøe som eks.) så da må Leknes og Helle (Svolvær) legges ned fordi ingen av disse kan forlenges og dermed blir de overflødige eller ubrukelige om du vil.

Jeg skjønner ikke dette da det være nok av steder med småfly rundt om i verden, så ergo følger jeg ikke helt logikken i dette. Der det er et marked vil jeg tro at ingen vil legge ned produksjonen av småflyene – men det er det som er argumentet.

At man ved en større flyplass vil få mindre avganger, i dag er det opp til 10 i ukedagene – det ser jeg for meg reduseres til 3 max 4 – men det bekymrer visst de færreste.Det skal visstnok da komme lass på lass med turister.
Jeg mener at Evenes som ligger 18 mil fra Svolvær og 27 mil fra Leknes er nært nok å bruke som storflyplass i regionen og den er jo allerede oppe å går.

Men det er uomtvistelig et fredet våtmarksområde, så her er spenningen ikke over. Slaget har ikke begynt ennå.




Jeg pleier ikke å gjøre sånt, men har tar jeg et unntak, for en god sak,
så for dem som er på Facebook legger jeg inn en link som gjerne må spres videre ( 100* 100 .:-))) ).
Her ligger også mange fine bilder inne også…..enjoy..!!!

Bevar Gimsøymyrene fra utbygging

Ser du har postet en meget god forklaring, mens jeg skerv, Erik…..så takk skal du ha..:-)

Leknes inngår i det jeg sier øverst, om evt. løsninger i Lofoten. Evenes ligger ca. tyve mil fra Svolvær og ca. 27 mil fra Leknes. Det er ikke uvanlig å bruke to timer først til flyplasser på f.×. Østlandet, men da flyr man rett til målet, ikke til en annen flyplass først.

Interessant innlegg Elisabeth, dette må da også naturvernforbundet trekkes inn i.
Ang. linken, om du er på Faceook kan jeg jo gå rett inn å trykke på den.
Er så lite flink med å kopiere og hente liner. Tenkte kanskje jeg kom rett inn da jeg trykket på denne, men det gjorde jeg ikke.:)

Nei, det er hele poenget mener nå jeg, Erik, at reisetiden til en storflyplass på Østlandet kan være veldig lang.
Og uansett vil aldri en storflyplass i Lofoten bli et knutepunkt slik som Gardemoen, det ligger i sakens natur.

Er ikke særlig ofte inne på fjesboka men gjorde virkelig et unntak nå – jeg er logget på for har glemt å logge meg av.
Men jeg tror uansett at du må logge deg på din side der og at du kommer rett inn på linken som jeg la ut om du går den veien om du skjønner hva jeg mener..:-)

Bare en liten sammenligning, når jeg ankommer Antalya som er storflyplassen der i regionen, tar det to timer med buss inn til Alanya.
Og hadde jeg fått valget om kortere reisetid der mot at de la ned et fuglereservat så hadde jeg fortrukket å resie de to timene.

Elisabeth skriver en vesentlig feil over, at flyplass for Lofoten ikke er nevnt i Nasjonal transportplan (NTP). Det står mye der, søk på “Lofoten” i vedtatt NTP 2014-2023. Det som ikke står er vedtak eller investeringer. Men flyplasser finansieres ikke via NTP, men via Avinorsystemet (selvfinansierende kryssubsidiering fra de få lønnssomme flyplassene våre). Da håper jeg å tusle ut av denne debatten igjen, den er voldsom i min hjemregion, selv om den der mye dreier seg om noe helt annet – for og i mot Svolvær og Leknes…. Skal jeg likevel antyde en personlig mening: samfunnet tar stadig vekk valg, der verdier avveies. Myrer og fugler er ikke en særlig uvanlig naturtype i Lofoten, vil nok noen si…

Unnskyld, var ikke meningen å forlede noen, det er ikke avsatt penger til flyplass i Lofoten.
Avinor ledes i denne flyplasslokaliseringskampen visstnok av en tidligere Svolværgutt, det faller visst ikke i like god jord for alle.

Det er da fuglene som hekker i reservatet som avgjør hvorvidt et reservat er uvanlig eller ikke, akkurat den biten kan ikke vi mennesker vedta eller gjøre stort med.

Nei, ikke nødvendigvis. Og ikke her. Fredningsformålet her er “Formålet med fredningen er å bevare et variert myrområde med flere ulike myrtyper, deriblant et særlig interessant høymyrkompleks, og tilliggende våtmarksområder.”

Etter som jeg har forstått er våtmarksområder særdeles viktig å bevare, dette pga av at dete r så mange arter som er avhengige av disse.

Gå inn på et kart og se på omfanget av våtmarksområder i Lofoten og Vesterålen. F.×. er 20,5% av Andøya myr. De fleste kommunene her er svært myrrike. Dette må også vurderes.

Annonse

Nye bilder